Wychowawcze wyzwania i 4 kroki proaktywnej rozmowy

Czasem zdarzają się sytuacje, które stanowią dla nas nie lada wyzwanie wychowawcze. Czasem obserwując swoje dziecko czujesz, że coś je trapi, widzisz jego zachowanie, za którym kryje się mnóstwo emocji, potrzeb i przeżyć. Tysiąc galopujących myśli nie daje Ci spokoju. Chcesz pomóc. Nie wiesz jak.

Rozmawiaj, pytaj, towarzysz, bądź blisko, ale przede wszystkim uważnie słuchaj. Nie radź, jeśli to możliwe. Postaraj się tak pokierować rozmową, aby Twoje dziecko samo doszło do prawdy, która jest w nim. Pomóż mu zrozumieć to, co się z nim dzieje. Pomóż odnaleźć drogę, poszukać rozwiązania.

Jak rozmawiać wówczas z dziećmi? Oto kilka wskazówek, które zrodziły się w mojej głowie przede wszystkim z doświadczenia bycia rodzicem, pedagogiem i człowiekiem, który świadomie pracuje nad sobą w zakresie radzeniem sobie z wychowawczymi wyzwaniami. Zatem:

1. Zanim zaczniesz rozmawiać zadbaj o atmosferę uważności oraz intymności. To Wasz czas, bez telefonów i robienia tysięcy rzeczy między jednym a drugim zdaniem.

1. Wysłuchaj z uwagą, tego, co opowiada o danej sytuacji Twoje dziecko. Dopytuj, parafrazuj (nazwij to, co usłyszałeś bez oceniania).

2. Pomóż dziecku określić jakie uczucia pojawiły się u niego w związku z sytuacją, która go spotkała. Pomóż mu zdefiniować jego potrzeby. Bądź wyrozumiały, możesz użyć sformułowań np. rozumiem, że byłeś…., czułeś się…, rozumiem, że potrzebujesz…

3. Wspólnie z dzieckiem poszukajcie rozwiązania tej sytuacji. Wysłuchaj propozycji dziecka i wspieraj go w wyborze dobrego wyjścia. Jeśli dotyczy to relacji z drugim człowiekiem, zachęć do mądrej konfrontacji. Towarzysz w rozmowie (jeśli jest to małe dziecko) i poprowadź ją tak, aby zmierzała do rozwiązania w oparciu o zasadę „wygrana-wygrana”.

4. Na koniec pozwól dziecku zastanowić się nad tym, czego dobrego nauczyło się doświadczając tego, co go spotkało.

Takie rozmowy uczą nie tylko proaktywnego spojrzenia na wyzwania, ale pokazują czym jest pozytywne myślenie w wydawałoby się najtrudniejszych sytuacjach.

Dzięki nim sprawisz, że Twoje dziecko zdobędzie umiejętność wyciągania wniosków. Zachęcisz go tym samym do poszukiwania dobrych rozwiązań sytuacji, które napotyka w codziennym życiu (w domu, w szkole, na boisku, w piaskownicy, w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi, a także w odniesieniu do własnych reakcji w stosunku do tzw. „złośliwość rzeczy martwych” 😉 A jeśli nic już nie pomaga zawsze możesz powiedzieć „gdybym miał czarodziejską różdżkę wyczarowałbym teraz dla Ciebie…”. Małe dzieci uwielbiają takie rozwiązania i podróż do krainy wyobraźni. U nas idealnie się sprawdza, a szczególnie w sytuacjach np. chcenia natychmiastowego posiadania różnych rzeczy, gdy inne argumenty i wyjaśnienia nie wystarczają 😉

Do dzieła! Powodzenia!

Categories: Mądre słowa, czyli rzecz o komunikacji w rodzinie | Tagi: , | 2 Komentarze

Zobacz wpisy

2 thoughts on “Wychowawcze wyzwania i 4 kroki proaktywnej rozmowy

  1. Nati

    Cudowne w Twoich wpisach jest to, że zasady, który opisujesz są uniwersalne zarówno dla świata dzieci jak i dorosłych. Ileż to konfliktów można by załagodzić stosując opisane 4 punkty 🙂

  2. martadrozd

    Też tak czułam, pisząc ten post Nati ❤

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: